FORSIDE / Minibiler ruster

Minibiler ruster

Minibiler dumper i rustbeskyttelse
 
Derfor bør man straks ofre en undervognsbehandling pá den nye bil, mener FDM.
 
De kører godt, de klarer langt på literen og ikke mindst er de billige. Men nu tyder noget pá, at de måske er for billige.
 
Det handler om de populære minibiler, der står for op til 85 pct. af nyvognssalget i Danmark.
 
Nu slår bilistorganisationen Forenede Danske Motorejere, FDM, nemlig fast, at rustbeskyttelsen af minibilerne er sà mangelfuld, at det er nødvendígt med en supplerende undervognsbehandling, inden bilerne ruller ud på de saltede danske veje.
 
Det ser skidt ud
 
FDM har testet nogle af de mest populære biler – Chevrolet Spark, Kia Picanto, Seat Mii og Toyota Aygo. De to sidste biler er identiske med Skoda Citigo og VW up! samt Citroën C1 og Peugeot 107.
 
Dermed mener FDM selv, at undersøgelsen omfatter de fleste af markedets minibiler, og at resultatet også vil gælde de resterende biler.
 
Dermed er holdningen hos FDM, at der ser skidt ud, når det gælder minibilernes rustbeskyttelse.
 
“Selv om der er forskel pá, hvor godt bilerne er rustbeskyttet fra fabrikkernes side, var det kendetegnende, at rustbeskyttelsen enten var meget mangelfuld eller ikke ­eksisterende. I mere eller mindre grad var den gal med enten deres, vanger, for- og bagbro, undervogn eller hulrum på alle bilerne. Derfor er det generelt FDMS anbefaling, at alle nye biler bliver rustbeskyttet,” siger lederen af FDMS tekniske rådgivning, Jørgen Jørgensen.
 
Supplerende beskyttelse
 
Derfor mener han, at minibilerne generelt har behov for en supplerende rustbeskyttelse, før de trilles ud i dansk vintervejr og især saltede veje.
 
Det kan nemlig blive dyrt at lade være. Hvis rustbeskyttelsen ikke er god nok, kan bilejeren se frem til et uforholdsmæssigt stort værditab eller dyre reperationer.
 
“Prisen er helt afgørende, når danskerne køber bil, hvilket også forklarer minibilernes popularitet. Men har man lige brugt 100.000 kroner en bil, er det de færreste der har lyst til at bruge yderligere 3.000-­5.000 kr. på rustbeskyttelse. Ikke mindst fordi pengene mâske først viser sig at vœre givet godt ud om 5-10 år,” vurderer Jørgen Jørgensen.
 
Han tilføjer, at en ekstra rustbeskyttelse også vil kunne få undervognsdele som bremserør, fjederben og bærearme til at holde længere.
 
En standardbehandling
 
Ifølge FDM skyldes den mangelfulde rustbeskyttelse, at bilerne fra producenten får en såkaldt standard behandling, uanset hvilket land bilen skal sælges i..
 
“Der er tale om en maskínbehandling, hvor en robot sprøjter undervognen. Men en robot kan ikke komme ind i aîle hjørner, og samtidig er standard behandlingen ikke nok til at klare det danske vinterklima med megen fugt og salt pá vejene. Derfor bør man, inden man får den nye bil leveret, sørge for at give en såkaldt komplet behandling, forklarer Jacob Mortensen, der er teknisk konsulent hos FDM.
 
“Mange af de bilkøbere, der køber minibilerne, bruger bilen til at pendle í. Derfor beholder de den typisk í 4-5 år. Det er nok at der kan komme alvorlige rustskader, hvis rustbeskyttelsen ikke er tilstrækelig.. Nâr bilen skal sælges igen, kan en supplerende rustbeskyttelse vœre med til at signalere, at der er passet godi pá bìlen ogsâ det gælder service. Det kan give en bedre brugtpris tilføjer Jacob Mortensen.
Minibiler dumper i rustbeskyttelse
 
"Derfor bør man straks ofre en undervognsbehandling pá den nye bil, mener FDM. De kører godt, de klarer langt på literen og ikke mindst er de billige. Men nu tyder noget pá, at de måske er for billige". Læs mere her
Dinitrol Ribe | Ørstedsvej 39, 6760 Ribe - Danmark | Tlf.: 21290676